Všechny novinky
24.4.2024

Doplňky stravy lidé kupují hlavně podle předchozí zkušenosti. Reklamy nepovažují za důvěryhodné
Dva ze tří internetových Čechů kupují doplňky stravy. Zatímco polovina z nich má dopředu jasno, jakou značku si vybere, druhá polovina neví. Pro respondenty je při výběru důležitá předchozí zkušenost, složení a cena. Za důvěryhodný zdroj informací o doplňcích stravy považují zejména informace lékaře či lékárníka, dále pak i od rodiny a známých, příliš pak nedůvěřují reklamám, a to hlavně těm na sociálních sítích.

Výzkum realizovaly agentury ResSOLUTION Group a Nielsen metodou online sběru dat na vzorku pěti set respondentů starších 15 let, kteří jsou součástí Českého národního panelu.

Data doplňuje žebříček monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, dle kterého umístil v posledním roce největší objem inzerce v kategorii vitamínů, minerálů a potravinových doplňků zadavatel Simply You Pharmaceuticals.

Nenechte si ujít naši předchozí zprávu, která se věnovala užívání doplňků stravy, nejobvyklejším druhům a podobně.

Naše předchozí zpráva přinesla mimo jiné poznatek o tom, že doplňky stravy (např. vitamíny, minerály, probiotika, kolagen) užívá pravidelně zhruba třetina internetových Čechů. Kolik jich je nakupuje? Podle našich dat téměř 70 % – a inklinují k tomu spíše ženy a respondenti s alespoň středoškolským vzděláním s maturitou. Tyto produkty pak kupují především pro sebe (95 %), s odstupem pak pro partnera/ku (32 %) a pro své děti (25 %).

Respondentů, kteří kupují doplňky stravy, jsme se dále ptali, zda dopředu vědí, jakou značku si vyberou. Poměr dotázaných je zde téměř stejný, mírně však převažují respondenti, kteří dopředu vyhlédnutou značku nemají (52 % vs. 48 %).

Z hlediska faktorů, které jsou pro kupující při výběru doplňků stravy důležité, vede předchozí zkušenost, kterou uvedly tři pětiny respondentů. Pro polovinu je pak důležitým faktorem složení doplňku (druh a množství jednotlivých složek), mezi 40 a 50 % respondentů uváděly dále cenu, doporučení od odborníka a akční ceny / výhodná balení. 20 % respondentů považuje za důležité doporučení rodiny a známých.

Co se týče místa nákupu doplňků stravy, tak zhruba polovina kupujících volí kamenné lékárny (tendence s vyšším vzděláním klesá), čtvrtina pak online lékárny (zde tendence naopak se vzděláním roste) a TOP 3 uzavírají se 17 % specializované weby, e-shopy s doplňky stravy).

Informování o výživových doplňcích

Internetoví Češi jsou také činorodí, co se vyhledávání informací o doplňcích stravy týče – aktivně si je hledá přes 60 % z těch, kteří je kupují. Spíše tak činí ženy oproti mužům a tato tendence také roste spolu s vyšším vzděláním. Tři čtvrtiny z těch, kteří informace aktivně vyhledávají, využívají jako zdroj obecně internet (např. vyhledávání na Google), polovina se pak dotazuje odborníků (lékaře či lékárníka) a obdobný podíl informace hledá na specializovaných webových stránkách. Okolo čtvrtiny respondentů se shodně ptá rodiny/známých, hledá na internetových fórech a na sociálních sítích.

Pokud jde o důvěryhodnost zdrojů informací, jako nejdůvěryhodnější uváděli respondenti, kteří kupují doplňky stravy, informace od lékařů a lékárníků (na škále 1–5, kde 1 znamená „zcela nedůvěryhodné“ a 5 „zcela důvěryhodné“, zvolilo hodnoty 4+5 zhruba 8 z 10 respondentů), s odstupem následují informace od rodiny/známých (4+5 přibližně polovina respondentů). Jen minimum respondentů považuje za důvěryhodné reklamy na sociálních sítích, internetu a v televizi.

Inzerce doplňků stravy

Žebříček zadavatelů s největším objemem inzerce (v ceníkových cenách*) v kategorii vitamínů, minerálů a potravinových doplňků vedla mezi dubnem 2023 a březnem 2024 společnost Simply You Pharmaceuticals, jak ukazují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen. V jejím závěsu byly dále zadavatelé Walmark a Procter & Gamble.

*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.)

Všechny novinky